28 januari 2008

Jag erkänner...

Jag har ett erkännande:

Jag älskar att komma ut!

Det är sant. Jag får verkligen en kick av det.

Överallt. När som helst. I alla möjliga konstiga tillfällen och för alla möjliga människor. För jobbkamrater, för kurskamrater, främmande människor, jobbkontakter, bekantas bekanta, medpassagerare på tåget, unga, gamla, män och kvinnor, de som jag genom fördomar tror är homofober eller homosexuella, de som verkar vanliga, de som inte är som andra... osv

Jag kan ibland sitta och prata med någon och bara vänta på rätt tillfälle. Och när tillfället kommer nämner jag bara de magiska orden "min flickvän" och observerar nyfiket reaktionen. Efteråt kan jag vara helt darrig och jag kan ha svårt att se folk i ögonen. Men jag känner en enorm lättnad och stolthet.

Jag trodde det skulle försvinna nu när vi har varit ihop så länge. Nu när våra nära vet om att vi är ett par och alla verkar tycka precis som vi att det är något helt naturligt och inget konstigt alls. Men jag är fortfarande helt fixerad vid det här... att komma ut. Kanske är det inte samma sak att nämna sin flickvän för en ny bekant som att komma ut ur garderoben för sina släktingar efter månader av hemlighållande. Men i ett heteronormativt samhälle och bland människor som tänker mer eller mindre heteronormativt kommer man alltid ut på något sätt när man nämner att man har en partner av samma kön. Folk förutsätter ju att det skulle vara tvärtom. Att man skulle vara "normal".

På ett sätt tror jag att jag vill testa folks fördomar och få bekräftelse i form av positiva reaktioner. Men samtidigt älskar jag när folk reagerar med förvåning och förvirring. Jag vill bryta det normativa tänkandet och det känns som jag på något sätt gör en god gärning varenda gång jag berättar. Att de som hör omedvetet eller medvetet blir mer toleranta och mindre heteronormativa.

Eller? Har jag fel? Är det bara min förälskelse som gör att det pirrar till i mig varenda gång jag nämner henne för någon? Och är det bara min lyckliga kärlek jag vill skryta om? Skulle jag känna samma behov att berätta om jag var ihop med en kille?

4 kommentarer:

Potatisbonden sa...

Bra blogg du har. Känner igen mig trots att jag inte kommit ut till mina vänner eller släktingar men när jag är full (eller nykter med ibland) bland totalt okänt folk så gillar jag att säga det med; vara helt ärlig för en gångs skull. Konstig grej det här, haha. Fortsätt skriv; helst massa =P

dracodormi sa...

Hej!
Kul att du läser!
Jag har varit lite trög ett tag, haft mycket att göra... Men jag återkommer!

Anonym sa...

lart mycket

Anonym sa...

Fin blogg. Man lär sig mycket om dig.. Llatsirck ;)

Du skriver fint, och man hamnar liksom på din sida helt naturligt. Helt fel att inte acceptera andras kärlek som inte stämmer överens med "det normala".
Jag tycker då inte att det är nåt fel med att ha flickvän. Ärligt talat, tycker jag det är lite sött...

Kram! /Atinilla ;)